skip to Main Content

IMATE PITANJA ZA NAS?

VIB-logo-80

Kontaktirajte nas

Konsultujte se o svim vidovima osiguranja i zatražite najbolju ponudu za Vas

  • Adresa:
    Rudnička 2, VI sprat, 11000 Beograd
  • Telefon:
    +381 11 4046 753
  • Fax:
    +381 11 4046 753
  • E-mail:
    office@vib.rs
+381 11 4046 753 office@vib.rs
Zastita Podataka 2

Facebook i Cambridge Analytica skandal ne prestaje da izaziva reakcije kako stručne javnosti tako i “običnih” građana; saznanje da je zaštita podataka na Internetu i, naročito, društvenim mrežama i dalje nedovoljno regulisana navodi na sumnju u potencijalno rešenje ovog gorućeg problema.

Za one koji nisu ispratili ovaj događaj, evo kratkog rezimea:

Tokom 2014. godine, programer sa Univerziteta Kembridž razvio je aplikaciju koja je prodata konsultantskoj firmi Cambridge Analytica. Uz pomoć aplikacije, konsultanti su prikupili lične podatke od preko 80 miliona korisnika Fejsbuka. Istovremeno, Fejsbuk je znao za incident, ali nije preduzeto ništa što bi sprečilo dalju manipulaciju podacima.

Ispostavilo se da su podaci korišćeni zarad uticanja na političku volju glasača (ceo događaj je usko povezan sa predsedničkim izborima u Sjedinjenim državama, a postoje i glasine da su pojedini političari javno pohvalili Fejsbuk jer im je omogućio da nesmetano dođu do glasača). Više o incidentu pročitajte ovde.

Zaštita podataka na Internetu: i dalje previsoka cena za slobodu?

Za nas u Evropi, ostalo je još manje od mesec dana do početka implementacije GDPR-a, Uredbe o zaštiti podataka o ličnosti, koja bi, pretpostavlja se, trebalo da unapredi trenutno stanje u oblasti zaštite podataka. I dalje je neizvesno da li će ovaj akt moći da pokrije većinu slučajeva koji se vezuju za manipulaciju podataka, a još je neizvesnije da li će kažnjavanje biti propisno i dosledno ili ne.

Veliki broj ljudi i dalje nije svesno značaja zaštite podataka na Internetu, a većina kompanija – poput Fejsbuka – jako malo radi na tome da se bezbednosne procedure i protokoli poboljšaju u cilju smanjenja zloupotrebe ličnih podataka. Mark Cukerberg, osnivač i direktor kompanije Fejsbuk, govorio je o tome kako moramo raditi na tome da unapredimo zaštitu ličnih podataka zajedno, jer je to nešto što neće nestati samo od sebe.

Šta nam je činiti? Dok ne počne implementacija Uredbe o zaštiti podataka o ličnosti, većina korisnika i dalje mora da obrati pažnju na to koje podatke će deliti na svojim korisničkim profilima. U svom svedočenju pred američkim Kongresom, Cukerberg je nekoliko puta skrenuo pažnju na to da korisnici “imaju kontrolu” nad svojim podacima i da im je omogućeno da, uz pomoć sigurnosnih podešavanja, odrede ko će imati pristup svim njihovim podacima.

zastita podataka od kradje

Ono što je mnogo zanimljivije je kako će kompanije koje barataju ličnim podacima korisnika obezbediti svoje baze podataka i sprečiti odliv informacija usled sve rastućih sajber incidenata. Jedan od odgovora je detaljna i dobro isplanirana strategija zaštite digitalnih podataka, kojom bi se regulisalo i interno i eksterno rukovanje poverljivim podacima.

Mnoge kompanije već su zaposlile stručnjaka koji će se baviti nadzorom i implementacijom bezbednosnih protokola – Data Security Officer-a; međutim, i pored toga, mora se sagledati i šira slika. Poslednje uporište u zaštiti ličnih podataka od krađe je polisa sajber osiguranja.

Sajber osiguranje i zaštita ličnih podataka

Izveštaji koji procenjuju troškove potencijalnih i stvarnih incidenata curenja podataka neprestano se gomilaju, a kompanije koje su se suočile sa nekim od sajber incidenata i dalje se bore sa saniranjem posledica nastale štete. Jer, nisu u pitanju samo “ukradeni” podaci; pored toga, kompanija je dužna da sprovede internu i eksternu reviziju, da obavesti oštećene korisnike i da, u slučaju da korisnici podignu tužbu protiv kompanije, finansiraju troškove spora.

Ne isplati se biti žrtva sajber incidenta; međutim, i dalje je veliki broj kompanija koje izostavljaju sajber osiguranje kao jedno od efikasnih rešenja u borbi protiv sajber i IT rizika. Jer, kada se suočite sa velikim finansijskim izdacima – troškovi obaveštavanja korisnika, obeštećenja i administrativni troškovi samo su deo ukupnog izdatka koji kompanija mora da izdvoji u slučaju curenja podataka – teško je osloniti se na sopstvene izvore a nastaviti neometano sa poslovanjem.

Ne postoji kompanija koja nije ugrožena. Kako ćete zaštiti podatke svojih korisnika? Pozovite nas i zatražite stručnu konsultaciju sa nekim od naših brokera.

Back To Top