skip to Main Content

IMATE PITANJA ZA NAS?

VIB-logo-80

Kontaktirajte nas

Konsultujte se o svim vidovima osiguranja i zatražite najbolju ponudu za Vas

    Blokada Sueckog Kanala

    Primeri značaja osiguranja mogu se pronaći u svakodnevnim situacijama, ali i onim netipičnim koje nikako nismo mogli da planiramo. Jedan od takvih primera je blokada Sueckog kanala, koja je izazvala veliku pažnju privrednika, javnosti, ali i stručnjaka za osiguranje. Koje su bile finansijske posledice ovog događaja i na koga će pasti taj teret, pročitajte u nastavku.

    Istraga koja pokrenuta o ovom događaju će dati odgovore šta je uzrokovalo ovakav, do sada nezabeležen incident, ali je očigledno da je niz faktora od same veličine broda (dužinom od 400m i šironom od gotovo 59m spada u 1% najvećih svetskih borodova za prevoz konteinera), tehničkih karakteristika njegovog pogona i opreme i kapacitet od preko 20.000 TEUs (Twenty-foot equivalent unit – osnovna jedinica u konteinerskom prevozu robe koja predstavlja konteiner dužine 20 stopa i širine 8 stopa, odnosno 6,10×2,44 metra), preko vremenskih prilika koje je karakterisao jak bočni vetar i peščana oluja koja je značajno ograničavala vidljivost do, verovatno, i ljudskog faktora (brod prolazi kroz Suecki kanal uz asistenciju pilota – lica specijalizovanih za vođenje brodova kroz posebno zahtevna područja plovidbe, a što je svakako Suecki kanal!) doveo do “skretanja” broda sa sigurnog kursa i njegovog poprečnog zaglavljivanja u kanalu. 

    Ono što je nesporno je činjenica da je kanal kroz koji prolazi 12% ukupne godišnje svetske trgovine, kroz koji na dvevnom nivou, u oba smera, prolazi bar 50ak brodova sa teretom čija vrednost se meri u milijardama dolara bio zatvoren za saobraćaj nedelju dana i gde je više stotina brodova sa obe strane bilo “zarobljeno”, što je uzrokovalo globalni poremećaj lanca snabdevanja, skok cena različitih vrsta robe kao i ogromne gubitke i štete uzrokovane kašnjenjem u prolasku brodova kroz kanal kao i preusmeravanjem dela brodova oko Rta dobre nade kao alternativnog, ali znatno dužeg, plovnog puta između Dalekog istoka i Evrope. Ono čime se mi ovde bavimo je pitanje koliko je ovih gubitaka bilo osigurano i kako će to uticati na industriju osiguranja.

    Iz perspektive osiguranja postoje brojne vrste gubitaka koje mogu biti povezane sa ovim incidentom, a što uključuje oštećenja samog broda, oštećenja kanala, troškove spasavanja i uklanjanja broda, kao i gubitke koje se odnose kako na brod uzročnik zastoja tako i na sve druge brodove pogođene ovim događajem ali i globalni lanac snabdevanja poput gubitka kvarljive robe u teretu, uginuća žive stoke, druge štete na teretu uzrokovane kašnjenjem, vanrednim prekrcajem ili drugim okolnostima uzrokovanim zastojem, zatim prekida poslovanja, gubitka prihoda itd.

    U zavisnosti o kom analitičaru se radi i u kom trenutku su date procene, visina pretrpljene štete se procenjuje od nekoliko stotina pa do više od milijardu dolara i za kompletno sagledavanje štete će biti neophodno da svaki komad tereta ukrcan na više stotina brodova pogođenih ovim zastojem stigne do odredišta i krajnjeg poručioca kako bi se tačno utvrdila kako direktna šteta na samoj robi uzrokovana kašnjenjem tako i ona posredna zbog kašnjenja i poremećaja lanca snabdevanja!

    Posebnu kategoriju gubitka čini sama odgovornost brodara koja u pomorskoj praksi može dostići izuzetno visoke iznose, te se iz tog razloga pokriva kroz osiguranje odgovornosti koje brodari ostvaruju kroz članstvo u P&I klubovima (Protection and Indemnity – P&I Club) koji predstavljaju nevladino, neprofitno i uzjamno ili kooperativno udruženje pružalaca usluga pomorskog osiguranja za svoje članove koji čine brodovlasnici, operateri, unajmitelji kao i pomorci pod kompanijama koje su članovi kluba.

    Drugim rečima ovu “klubovi” štite svoje članove tako što svojim sredstvima prikupljenim kroz “članarine” garantuju isplatu odštete proizašle iz odgovrnosti brodara, operatera ili unajmitelja broda, jer one u svom obimu mogu biti tolike da dovedu do propasti samih brodovlasnika, operatera ili unajmitelja sa jedne strane, a sa druge mogu uzrokovati “krizu nepoverenja” u sistem osiguranja, ukoliko svi oni koji su pretrpeli štetu, a koja se treba nadoknaditi kroz osiguranje odgovrnosti brodara ne bi mogli namiriti!. U slučaju “Ever Given-a”, teret osiguranja odgovornosti će pasti na “UK P&I Club” koji je jedna od najvećih svetskih organizacija ove kategorije.

    Možemo reći i da će se značajan deo svih troškova proizašlih iz aktiviranja osiguranja zbog pretrpljene štete ove ili one vrste preliti i na reosiguravače, te tako Lloyd’s of London smatra da će 5% do 10% svih zahteva za reosiguranje upravo pasti na njih i da iznosi potraživanja mogu premašiti nekoliko stotina miliona dolara, a procene i drugih vodećih reosiguravača se kreću u okvirima koje je izneo Lloyd’s.

    Na kraju možemo konstatovati, da za razliku od nekih drugih katastrofalnih događaja iz bliske prošlosti gde značajan deo pretrpljene štete nije bio osiguran i pao je na same vlasnike dobara koja su u njima izgubljena, u ovom konkretnom slučaju, najveći deo pretrpljne štete je osiguran i pašće na teret osiguravača i reosiguravača jer je pomorska delatnost jedna o najuređenijih privrednih delatnosti, a posebno u smislu pokrivenosti osiguranjem upravo zbog nemerljive važnosti koju ima u funkcionisanju i povezivanju svetske privrede.

    Sam incident pored trenutnih posledica na svetsku ekonomiju će imati i dalekosežni uticaj na dalja unapređenja sigurnosti i organizacije pomorskog transporta kao i funkcionisanja lanca snabdevnja i različitih grana privrede uključujući i osiguranje koje ostaje od vitalnog značaja za sigurno funkcionisanje svetske ekonomije.

    Izvor: Osiguranje Internetom

    Back To Top