
Iako je najavljivan neko vreme, uvođenje Zakona o elektronskom fakturisanju je mnoge zateklo nespremne. Nove procedure, eFakture, informacioni posrednici – i još mnogi drugi detalji, doprineli su da se, bar na kratak rok, privrednici osećaju “zapleteno”, i da ne vide pune benefite ovih inovacija. Nakon nekog vremena, mnogi su se uhodali, ali šta je sa onima koji tek treba da uđu u preduzetničke i biznis vode? Za njih sledi mali vodič kroz Sistem eFaktura.
Šta je eFaktura?
Reč je o fakturama u elektronskom obliku koje se razmenjuju putem Sistema Elektronskih Faktura (SEF), između privatnog i/ili javnog sektora. Da biste slali i primali eFakture potrebno je da ispunjavate određene uslove, ali i da se registrujete na portalu eFaktura.
Šta je Sistem Elektronskih Faktura (SEF) i kako funkcioniše
Sistem za elektronsko fakturisanje je sistem čija je uloga izdavanje, slanje, prijem, obrada i čuvanje elektronskih faktura (eFaktura) u transakcijama između subjekata javnog sektora, između subjekata privatnog sektora, odnosno između subjekta javnog i subjekta privatnog sektora.
Razvijen od strane Ministarstva finansija Republike Srbije, ovaj sistem mogu bez naknade koristiti svi privredni subjekti javnog i privatnog sektora direktno, ili preko informacionog posrednika.
Obaveza izdavanja elektronskih faktura, postupci sa elektronskim fakturama, kao i sam sistem za elektronsko fakturisanje i njegov rad, dodatno su definisani Zakonom o elektronskom fakturisanju Republike Srbije.
Kako radi Sistem Elektronskih Faktura (SEF)?
Kada je reč o upotrebi ovog sistema, ona isprva može delovati kompleksno – naročito dok se ne naviknete na čitav sistem. Da biste mogli da koristite Sistem Elektronskih Faktura potrebno je da posedujete eID (elektronski identitet), koji kreirate na zvaničnom sajtu. Njega možete kreirati na dva načina:
- registracija korisničkim imenom i lozinkom i
- registracija kvalifikovanim elektronskim sertifikatom
Nakon toga možete da se ulogujete u sistem za izdavanje elektronskih faktura.
Uputstvo kako da se prijavite na SEF pogledajte u videu:
Kada se korisnik prvi put prijavi na Sistem, potrebno je da se kreira nalog kompanije. Kreiranje naloga kompanije vrši se odabirom vrste organizacije i unošenjem matičnog broja. To može uraditi samo ovlašćeno lice – zakonski zastupnik kompanije. Nakon što se kreira nalog kompanije, zakonski zastupnik može ovlastiti i druga lica da pristupaju nalogu.
Sve korake ovog procesa možete ispratiti kroz ovaj video:
Ukoliko se unese pogrešan matični broj, ili lice koje pokušava da napravi nalog nije ovlašćeno lice, sistem će odbiti pristup i obavestiti ga o tome – odnosno obavestiće ga da on nema pravo da otvori nalog te kompanije.
Informacioni posrednik: Koja je njegova uloga
Informacioni posrednik se angažuje za poslove u vezi sa izdavanjem, slanjem i primanjem elektronskih faktura, uz odgovarajuću naknadu. Njega mogu angažovati kako subjekti javnog sektora, tako i subjekti privatnog sektora.
Da bi obavljao poslove u vezi sa elektronskim fakturama, informacioni posrednik mora da poseduje saglasnost nadležnog ministarstva, za obavljanje poslova informacionog posrednika.
Informacioni posrednik ima i određenu profesionalnu odgovornost, odnosno dužan je da snosi posledice ukoliko pružanjem svojih usluga ugrozi bezbednost sistema elektronskih faktura.
Upotrebom Sistema Elektronskih Faktura mnoge ogranizacije se podstiču da razmišljaju o modernizaciji svog poslovanja, a na dugi rok i o digitalnoj transformaciji. Moderne tehnologije su tu da nam olakšaju poslovanje i komunikaciju, iako sa sobom nose određene rizike, kao što je recimo sajber kriminal. Međutim, i za to postoje brojna moderna rešenja, pa to ne može biti izgovor.
Želite da dodatno zaštitite vaš biznis polisom osiguranja, ali niste sigurni odakle da krenete? VIB tim je tu da pomogne! Kontaktirajte nas i mi ćemo rešiti sve vaše nedoumice u vezi sa sajber osiguranjem, ali i osmisliti optimalno rešenje za vaš biznis.