skip to Main Content

IMATE PITANJA ZA NAS?

Kontaktirajte nas

Konsultujte se o svim vidovima osiguranja i zatražite najbolju ponudu za Vas

    Greške uprave i upravljanje

    Što veća organizacija, to više funkcionalnih delova koji treba da funkcionišu “kao podmazani”. Iako je obično izuzimamo iz ove priče, uprava je takođe važan deo čitavog sistema – ako ne i najvažniji. Od “zdravlja” uprave često zavisi i uspešnost rada čitave organizacije. Ali šta kada se jave greške uprave većeg obima, koje prerastu čak u korporativne skandale? Koje posledice to može imati na opstanak organizacije? Nastavite sa čitanjem i saznajte.

    Korporativni skandali: Ko je odgovoran i koje su posledice?

    “Sve što se dešava u kompaniji, ostaje u kompaniji.” Možda samo neko vreme. 

    Brojne malverzacije ili greške uprave uglavnom pre ili kasnije izađu na svetlost dana, a tada posledice mogu biti značajne i po renome, i po finansije organizacije, ali i pogubne za njen dalji rad. U tim situacijama prvi najveći problem je kako umiriti stejkholdere. Drugi problem je kako se dalje nositi sa onima čija je greška. Jedno je sigurno: najteže je onima koji “požar” moraju da ugase.

    Uticaj grešaka uprave na upravljanje organizacijom

    Nemogućnost uprave da se efikasno nosi sa korporativnim skandalima može rezultovati nepoverenjem stejkholdera, pa čak i regulatornih tela. Ona može negativno uticati na vrednost kompanije, i može diktirati krajnji ishod situacije. Kako se pripremiti za ovu situaciju i šta raditi kada do nje dođe?

    Kasnije ćemo se više osvrnuti na finansijski aspekt koji prati greške uprave i skandala koje može da pretrpi jedna organizacija, a sada je važno da se osvrnemo na sam kvalitet upravljanja, i kako da “spasimo” ono što je ostalo. Kada se sva goruća pitanja srede, i organizacija nastavi svoj “život”, postavlja se ptianje: Kako nastaviti dalje i sprečiti da se ovo ponovi?

    Čak i kada je skandal “ograničen” samo na jedan sektor, ekspozituru ili jednu kompaniju u holdingu, on i dalje može imati posledice na čitavu strukturu. Nijedna organizacija ne može do sitnica predvideti svaku moguću grešku i problem koji se mogu desiti. Važno da ima postavljene sisteme i politike kojima se vodi u kriznim situacijama, kako bi zadržala fleksibilnost da brzo reaguje i prilagodi se novonastalim okolnostima.

    Kada do skandala dođe, menadžment, kao i tim za krzne situacije, moraju biti spremni na brzu reakciju, ali i na to da uvere stejkholdere i klijente da je situacija rešena i da se neće ponoviti.

    Uticaj grešaka uprave na upravljanje organizacijom

    Primeri iz prakse

    Ukoliko ukucate termin “greške direktora i članova upravnog odbora” u Google, naići ćete na mnoge primere skandala, sudskih procesa, svedočenja stejkholdera i ogromnih finansijskih gubitaka kompanija koje su se suočile sa greškama onih na rukovodećim položajima. Ono što ostane posle ovih šokova, najčešće su oslabljene strukture koje neretko i ne mogu da se povrate. Evo nekih poznatih primera koje mi izdvajamo.

    [Slučaj Siemens] 

    Nakon svedočenja bivšeg zaposlenog kompanije Siemens da su pripadnici višeg menadžmenta, kao i članovi kompanijske divizije protiv korupcije znali za ilegalne fondove, investitori su zatražili primenu hitnih mera.

    Prema svedoćenju, nekadašnji menadžer i član upravnog odbora organizacije, znao je za transfere (neke čak u vrednosti i do 200 miliona evra) kompanijskog novca na račune u Švajcarskoj i Austriji. Smatralo se da je glavna namera bila da se taj novac iskoristi u svrhu podmićivanja u politici. Iz kompanije su sve ove navode opovrgli. Više o ovom slučaju čitajte u jednom od naših starijih tekstova.

    [Slučaj Volkswagen]

    Krajem 2019. godine, Volkswagen se suočio sa priličnim izazovom i za reputaciju, i za finansije. Naime, u septembru mesecu, CEO kompanije Herbert Dais i predsednik upravnog odbora Hans Diter Poš, optuženi su od strane nemačkog državnog tužioca za manipulaciju cenama akcija na berzi. Detaljnije pročitajte u tekstu.

    Šta smo naučili iz ovih primera? Naučili smo da nikada ne znate šta može da snađe jednu organizaciju. Ali to ne mora biti vaša.

    Da li organizacija mora da ispašta? 

    Kratko i jasno: ne.

    Kako biste zaštititli organizaciju i njene stehkoldere, u ovim situacijama potrebne su vam tri stvari: 

    1. polisa osiguranja od odgovornosti direktora i članova uprave, 
    2. jak krizni PR
    3. sposobni menadžeri koji će se uključiti u rad organizacije. 

    Formiranje i obučavanje tima za krizni PR, kao i angažovanje “svežeg” menadžmenta prepuštamo vama, a mi ćemo se pozabaviti osiguranjem, kao validnom merom prevencije ovakvih nemilih događaja.

    Osiguranje od odgovornosti direktora i članova uprave (D&O)

    Već smo naveli značaj osiguranja od odgovornrosti direktora i članova uprave (D&O), ali o čemu je tačno reč, i kako ona može pomoći? 

    Svrha D&O polise je da obezbedi finansijsku zaštitu za menadžere, osnosno organizacije u kojima oni rade, usled posledica stvarnih ili navodnih “pogrešnih dela” kada rade u okviru svojih menadžerskih dužnosti. D&O polisa će platiti troškove odbrane i finansijske gubitke nastale usled sudskih sporova. 

    Pored toga, u okviru mnogih D&O polisa postoji i dodatno proširenje, koje pokriva troškove generisane upravnim i krivičnim postupcima ili troškova koji se javljaju tokom istrage regulatora ili krivičnih tužilaca. 

    Ako nešto možemo da predvidimo, to je da će uvek biti nekih nepredviđenih situacija. Razmislite kolika je cena koju ste, kao organizacija, spremni da platite. 

    Ne želite da se ovakve stvari dogode i u vašoj organizaciji, zar ne? U tom slučaju, preporučujemo vam da razmislite o osiguranju od odgovornosti direktora i članova uprave. Kontaktirajte VIB tim već danas, i mi ćemo pripremiti polisu koja odgovarama potrebama vašeg biznisa. 

    Back To Top