skip to Main Content

IMATE PITANJA ZA NAS?

VIB-logo-80

Kontaktirajte nas

Konsultujte se o svim vidovima osiguranja i zatražite najbolju ponudu za Vas

  • Adresa:
    Rudnička 2, VI sprat, 11000 Beograd
  • Telefon:
    +381 11 4046 753
  • Fax:
    +381 11 4046 753
  • E-mail:
    office@vib.rs
Osiguranje Za E Commerce Isključite Rizike, Zadržite Kupce

U doba kada su se kupci sve više navikavaju na kupovinu proizvoda i usluga elektronskim putem, ne čudi nas pojava da sve više prodavnica otvara i svoje e-commerce kanale. Razvoj online kupovine ide do te mere da neki prodavci čak i zatvaraju svoje fizičke lokacije i potpuno prelaze u internet prostor. Ipak, orijentisanje na ovakve kanale prodaje ne dolazi bez rizika. Njih  može eliminisati osiguranje za e-commerce.

Rizici e-commerce poslovanja

E-commerce se od svog nastanka pa do danas prilično razvio, pa su se tako izdvojili i određeni tipovi ovih biznisa. Jedan od njih je i dropshipping, čije smo prednosti i nedostatke već obradili u jednom od tekstova na VIB blogu.

Specifični rizici poslovanja u sektoru elektronske trgovine svoje korene vuku iz 2 oblasti:

  1. IT aspekti biznisa (platforma za prodaju, CRM sistem, IT podrška).
  2. Proizvod (ispravnost, isporuka, korisnička podrška

Osim ovih, e-commerce se susreće i sa rizicima koji prate sve kompanije, nezavisno od toga u kojoj industriji posluju, ali tome ćemo se više posvetiti u nastavku.

Odgovornost za proizvode (produktna odgovornost)

Ko i kod “običnih” maloprodajnih objekata, i kod e-commerce tipa prodaje treba voditi računa o odgovornosti za ispravnost proizvoda. Bilo da je reč o igračkama ili softveru, upotreba proizvoda može doneti i negativne posledice. Primer za to su povrede pri korišćenju fizičkog proizvoda ili recimo gubitak i krađa podataka pri korišćenju softvera.

Najčešće žalbe u vezi sa odgovornošću za proizvode su izazvane upravo upotrebom proizvoda sa greškom u proizvodnji ili greškom u dizajnu. Još jedan od mogućih razloga nezadovoljstva, pa čak i tužbi je nedostatak adekvatnog uputstva ili upozorenja o kontraindikacijama koje bi trebalo da se isporučuju uz proizvode. 

Ukoliko razmatrate pokretanje e-commerce trgovine, važno je da znate da navedeni nedostaci mogu uticati na vaše poslovanje čak iako ste samo član u distributivnom lancu, odnosno – ukoliko samo prodajete proizvode ili usluge koje je proizveo neko drugi.

Primeri tužbi

Koliko ozbiljni moraju biti propusti u proizvodnji ili dizajnu kako bi došlo do tužbe od strane kupca? Podsetimo se nekih primera.

  • Jedna majka je podnela tužbu protiv poznatog maloprodajnog sajta Etsy nakon što je njen sin pretrpeo davljenje, a kasnije i smrt upotrebom predmeta kupljenog na ovom sajtu. Naime, ogrlica koju je on nosio na svom vratu se zategla i nije htela da popusti, što je kasnije dovelo do fatalnog ishoda. (Izvor: abcnews)
  • Sledeći primer stiže nam iz Izraela. Kupac je podneo tužbu vrednu 100 miliona dolara protiv poznatog e-commerce sajta ebay nakon što je uvideo da se cena isporuke neobjašnjivo povećala nakon porudžbine – čak 90% ishoda bilo bez argumentacije. (Izvor: Jewish Business News)

Sajber rizici

Kada je reč o sajber rizicima, e-commerce je jedna od najugroženijih industrija. Smatra se da je čak 32,4% svih sajber napada na svetu usmereno baš prema ovim biznisima. Zbog čega je ovaj procenat toliko visok?

E-commerce biznisi pravi su “rudnik zlata” kada je reč o poverljivim informacijama, naročito za one koje interesuju podaci o kreditnim karticama i drugim sredstvima plaćanja. Napadi tokom kojih dolazi do curenja, krađe i zloupotrebe podataka najveći su rizik za kompanije u oblasti elektronske trgovine.

E-commerce sa sobom nosi mnogo rizika

Još jedna velika pretnja za ovaj oblik poslovanja su DDoS napadi tokom kojih hakeri nastoje da “obore” čitavu prodavnicu. Ovakvi napadi mogu dovesti do smetnji u redovnom poslovanju, gubitka prihoda i opšteg nezadovoljstva kupaca.

Ostali e-commerce rizici

Osim 2 osnovne grupe rizika koje se vezuju za e-commerce poslovanje, važno je napomenuti i druge potencijalne izvore problema:

  1. profesionalna odgovornost, 
  2. zaštita ličnih podataka i GDPR i
  3. ugrožavanje prava intelektualne svojine.

Profesionalna odgovornost odnosi se na odgovornost kompanije za sve greške ili propuste u vršenju osnovne delatnosti – u ovom slučaju to je prodaja tech proizvoda i usluga elektronskim putem. 

Dakle, ukoliko uz fizičke proizvode isporučujete neku uslugu ili softver, vi takođe podležete ovom tipu odgovornosti, gde se kao posledica može javiti i tužba nezadovoljnog klijenta i na kraju – novčani gubitak.

Razmena ličnih podataka je neophodna kod svakog e-commerce biznisa – nemoguće je poručiti proizvod bez ostavljanja imena i prezimena, adrese isporuke i podataka o platnoj kartici.

Imajuči to u vidu, neophodno je jasno i transparentno objavite koji se podaci prikupljaju i u koju svrhu se koriste, kako ne bi došlo do zloupotrebe. Ukoliko to ne uradite, možete se suočiti sa tužbom.

Sa dolaskom GDPR regulative, zahtevi u vezi sa čuvanjem ličnih podataka su se još više pooštrili i sada je, više nego ikada, važno da na svom sajtu i elektronskoj prodavnici naglasite koje informacije prikupljate.

Pravo intelektualne svojine je još jedna oblast koja može biti sporna kada je reč o elektronskoj trgovini, a koja se često zapostavlja. Naime, čak iako ste vodili računa, postoji mogućnost da ste prilikom izrade platforme povredili prava na patent, zaštitni znak i ostale oblike intelektualne svojine. Zato obavezno dva puta proverite šta smete da objavite na vašoj internet prodavnici.

Takođe, problem može nastati zbog specifičnosti u oglašavanju. Primer za to je ukoliko na vašem sajtu plasirate neku reklamu trećih lica koja krši neka autorska prava. Posredno, i vaš biznis krši autorska prava na taj način.

Preporuke za osiguranje za e-commerce biznise

Ukoliko stavite na papir sve moguće rizike za poslove elektronske trgovine, oni mogu delovati zastrašujuće. Kako uopšte izbeći sve te potencijalne tačke spoticanja? Osiguranje za e-commerce rešiće vaše probleme.

Za sve navedene pretnje postoji odgovarajuće rešenje u osiguranju, koje može zaštititi vašu kompaniju od potencijalnih šokova. Evo koje polise se preporučuju:

  • Osiguranje od opšte odgovornosti – ova polisa osiguranja pokriće moguće žalbe trećih lica kada je reč o fizičkim povredama i šteti koje možete naneti prilikom poslovanja, a koje nastaju u prostorijama odakle vodite biznis ili isporučujete usluge. Osim ovog generalnog osiguranja, biće vam potrebne i neke specifične polise osiguranja prilagođene e-commerce biznis modelu.
  • Osiguranje od ogovornosti za proizvode – rešenje u osiguranju neophodno za sve proizvođače i trgovine. Uz ovu polisu bićete osigurani od žalbi kupaca po osnovu telesnih povreda ili finansijskih gubitaka izazvanih upotrebom vašeg proizvoda. 
  • Sajber osiguranje – svi biznisi koji posluju putem interneta podložni su različitim napadima koji za cilj imaju krađu i zloupotrebu ličnih podataka. Osigurajte se od sajber i ostalih IT rizika na vreme uz sajber osiguranje. Time ćete se zaštiti ne samo od tužbi korisnika, već i od gubitka prihoda.
  • Osiguranje od odgovornosti direktora i članova uprave (D&O) – svi startupi, nezavisno od industrije, treba da imaju ugovoreno D&O osiguranje. Svrha ove polise je da obezbedi finansijsku zaštitu za menadžere usled posledica stvarnih ili navodnih “pogrešnih dela” kada rade u okviru svojih menadžerskih dužnosti.
  • Osiguranje robe u transportu (Kargo osiguranje) – ukoliko imate svoje skladište, isporučujete proizvode direktno na adresu kupca ili drugih distributera, neophodno vam je osiguranje transporta. Ono će vam omogućiti pokriće od gubljenja proizvoda u vreme skladištenja i transporta.

I dlaje niste sigurni koja polisa osiguranja je neophodna za nesmetano funkcionisanje vašeg e-commerce poslovanja? Kontaktirajte naš stručni tim i mi ćemo pronaći najbolje rešenje u osiguranju za potrebe vašeg biznisa.

Back To Top