U doba kada se kupci sve više navikavaju na kupovinu proizvoda i usluga elektronskim putem, ne čudi nas pojava da sve više prodavnica otvara i svoje e-commerce kanale. Razvoj online kupovine ide do te mere da neki prodavci čak i zatvaraju svoje fizičke lokacije i potpuno prelaze u internet prostor. Ipak, orijentisanje na ovakve kanale prodaje ne dolazi bez rizika. Njih može eliminisati osiguranje za e-commerce.
Rizici e-commerce poslovanja
E-commerce se od svog nastanka pa do danas prilično razvio, pa su se tako izdvojili i određeni tipovi ovih biznisa. Jedan od njih je i dropshipping, čije smo prednosti i nedostatke već obradili u jednom od tekstova na VIB blogu.
Specifični rizici poslovanja u sektoru elektronske trgovine svoje korene vuku iz 2 oblasti:
- IT aspekti biznisa (platforma za prodaju, CRM sistem, IT podrška).
- Proizvod (ispravnost, isporuka, korisnička podrška
Osim ovih, e-commerce se susreće i sa rizicima koji prate sve kompanije, nezavisno od toga u kojoj industriji posluju, ali tome ćemo se više posvetiti u nastavku.
Odgovornost za proizvode (produktna odgovornost)
Ko i kod “običnih” maloprodajnih objekata, i kod e-commerce tipa prodaje treba voditi računa o odgovornosti za ispravnost proizvoda. Bilo da je reč o igračkama ili softveru, upotreba proizvoda može doneti i negativne posledice. Primer za to su povrede pri korišćenju fizičkog proizvoda ili recimo gubitak i krađa podataka pri korišćenju softvera.
Najčešće žalbe u vezi sa odgovornošću za proizvode su izazvane upravo upotrebom proizvoda sa greškom u proizvodnji ili greškom u dizajnu. Još jedan od mogućih razloga nezadovoljstva, pa čak i tužbi je nedostatak adekvatnog uputstva ili upozorenja o kontraindikacijama koje bi trebalo da se isporučuju uz proizvode.
Ukoliko razmatrate pokretanje e-commerce trgovine, važno je da znate da navedeni nedostaci mogu uticati na vaše poslovanje čak iako ste samo član u distributivnom lancu, odnosno – ukoliko samo prodajete proizvode ili usluge koje je proizveo neko drugi.
- Jedna majka je podnela tužbu protiv poznatog maloprodajnog sajta Etsy nakon što je njen sin pretrpeo davljenje, a kasnije i smrt upotrebom predmeta kupljenog na ovom sajtu. Naime, ogrlica koju je on nosio na svom vratu se zategla i nije htela da popusti, što je kasnije dovelo do fatalnog ishoda. (Izvor: abcnews)
- Sledeći primer stiže nam iz Izraela. Kupac je podneo tužbu vrednu 100 miliona dolara protiv poznatog e-commerce sajta ebay nakon što je uvideo da se cena isporuke neobjašnjivo povećala nakon porudžbine – čak 90% ishoda bilo bez argumentacije. (Izvor: Jewish Business News)
Sajber rizici
Kada je reč o sajber rizicima, e-commerce je jedna od najugroženijih industrija. Smatra se da je čak 32,4% svih sajber napada na svetu usmereno baš prema ovim biznisima. Zbog čega je ovaj procenat toliko visok?
E-commerce biznisi pravi su “rudnik zlata” kada je reč o poverljivim informacijama, naročito za one koje interesuju podaci o kreditnim karticama i drugim sredstvima plaćanja. Napadi tokom kojih dolazi do curenja, krađe i zloupotrebe podataka najveći su rizik za kompanije u oblasti elektronske trgovine.
Još jedna velika pretnja za ovaj oblik poslovanja su DDoS napadi tokom kojih hakeri nastoje da “obore” čitavu prodavnicu. Ovakvi napadi mogu dovesti do smetnji u redovnom poslovanju, gubitka prihoda i opšteg nezadovoljstva kupaca.
Ostali e-commerce rizici
Osim 2 osnovne grupe rizika koje se vezuju za e-commerce poslovanje, važno je napomenuti i druge potencijalne izvore problema:
- profesionalna odgovornost,
- zaštita ličnih podataka i GDPR i
- ugrožavanje prava intelektualne svojine.
Profesionalna odgovornost odnosi se na odgovornost kompanije za sve greške ili propuste u vršenju osnovne delatnosti – u ovom slučaju to je prodaja tech proizvoda i usluga elektronskim putem.
Dakle, ukoliko uz fizičke proizvode isporučujete neku uslugu ili softver, vi takođe podležete ovom tipu odgovornosti, gde se kao posledica može javiti i tužba nezadovoljnog klijenta i na kraju – novčani gubitak.
Razmena ličnih podataka je neophodna kod svakog e-commerce biznisa – nemoguće je poručiti proizvod bez ostavljanja imena i prezimena, adrese isporuke i podataka o platnoj kartici.
Imajuči to u vidu, neophodno je jasno i transparentno objavite koji se podaci prikupljaju i u koju svrhu se koriste, kako ne bi došlo do zloupotrebe. Ukoliko to ne uradite, možete se suočiti sa tužbom.
Sa dolaskom GDPR regulative, zahtevi u vezi sa čuvanjem ličnih podataka su se još više pooštrili i sada je, više nego ikada, važno da na svom sajtu i elektronskoj prodavnici naglasite koje informacije prikupljate.
Osiguranje za startup – zašto vam je potrebno
Pravo intelektualne svojine je još jedna oblast koja može biti sporna kada je reč o elektronskoj trgovini, a koja se često zapostavlja. Naime, čak iako ste vodili računa, postoji mogućnost da ste prilikom izrade platforme povredili prava na patent, zaštitni znak i ostale oblike intelektualne svojine. Zato obavezno dva puta proverite šta smete da objavite na vašoj internet prodavnici.
Takođe, problem može nastati zbog specifičnosti u oglašavanju. Primer za to je ukoliko na vašem sajtu plasirate neku reklamu trećih lica koja krši neka autorska prava. Posredno, i vaš biznis krši autorska prava na taj način.
Preporuke za osiguranje za e-commerce biznise
Ukoliko stavite na papir sve moguće rizike za poslove elektronske trgovine, oni mogu delovati zastrašujuće. Kako uopšte izbeći sve te potencijalne tačke spoticanja? Osiguranje za e-commerce rešiće vaše probleme.
Za sve navedene pretnje postoji odgovarajuće rešenje u osiguranju, koje može zaštititi vašu kompaniju od potencijalnih šokova. Evo koje polise se preporučuju:
- Osiguranje od opšte odgovornosti – ova polisa osiguranja pokriće moguće žalbe trećih lica kada je reč o fizičkim povredama i šteti koje možete naneti prilikom poslovanja, a koje nastaju u prostorijama odakle vodite biznis ili isporučujete usluge. Osim ovog generalnog osiguranja, biće vam potrebne i neke specifične polise osiguranja prilagođene e-commerce biznis modelu.
- Osiguranje od ogovornosti za proizvode – rešenje u osiguranju neophodno za sve proizvođače i trgovine. Uz ovu polisu bićete osigurani od žalbi kupaca po osnovu telesnih povreda ili finansijskih gubitaka izazvanih upotrebom vašeg proizvoda.
- Sajber osiguranje – svi biznisi koji posluju putem interneta podložni su različitim napadima koji za cilj imaju krađu i zloupotrebu ličnih podataka. Osigurajte se od sajber i ostalih IT rizika na vreme uz sajber osiguranje. Time ćete se zaštiti ne samo od tužbi korisnika, već i od gubitka prihoda.
- Osiguranje od odgovornosti direktora i članova uprave (D&O) – svi startupi, nezavisno od industrije, treba da imaju ugovoreno D&O osiguranje. Svrha ove polise je da obezbedi finansijsku zaštitu za menadžere usled posledica stvarnih ili navodnih “pogrešnih dela” kada rade u okviru svojih menadžerskih dužnosti.
- Osiguranje robe u transportu (Kargo osiguranje) – ukoliko imate svoje skladište, isporučujete proizvode direktno na adresu kupca ili drugih distributera, neophodno vam je osiguranje transporta. Ono će vam omogućiti pokriće od gubljenja proizvoda u vreme skladištenja i transporta.
I dlaje niste sigurni koja polisa osiguranja je neophodna za nesmetano funkcionisanje vašeg e-commerce poslovanja? Kontaktirajte naš stručni tim i mi ćemo pronaći najbolje rešenje u osiguranju za potrebe vašeg biznisa.