Sve je manje zaposlenih koji vide vrednost zdravstvenog osiguranja na teret države. Zbog sve većih strukturalnih i sistemskih problema sa kojima se suočavaju zdravstvene institucije, dolazi do sve većeg nezadovoljstva među korisnicima zdravstvenih usluga. Rešenje? Privatno zdravstveno osiguranje za firme.
Da li bismo više vremena posvetili prevenciji da ne moramo da čekamo na pregled i da možemo da se lečimo tamo gde želimo?
Kada smo zdravi, tada imamo sve. Ne postoji materijalno bogatstvo koje može zameniti zdravlje naših bližnjih ili nas. Međutim, neretko smo u situaciji da se o zdravlju brinemo tek kada nastupe problemi – kada se razbolimo, kada se premorimo, kada doživimo ozbiljne smetnje (stres, malaksalost, visok krvni pritisak, šećer u krvi ili druge) i kada više ne možemo da ignorišemo znakove koje nam telo šalje.
Privatno zdravstveno osiguranje – benefit koji zaposleni cene
Među najčešćim benefitima koje kompanije obezbeđuju svojim zaposlenima – a prema CORE izveštaju o benefitima zaposlenih u Srbiji – svoje mesto pronašlo je i dobrovoljno zdravstveno osiguranje. Tako je 45% kompanija obezbedilo polisu dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja koja uključuje puno pokriće a ne samo pokriće prilikom sistematskog pregleda.
Od tog broja, najveći procenat onih koji uživaju u benefitima dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja nalazi se među rukovodiocima i menadžerima (100%). Od operativaca i stručnog kadra, tek 59% uživa u benefitima koje pruža dobrovoljno zdravstveno osiguranje.
U poređenju sa drugim benefitima koje kompanije obezbeđuju zaposlenima (kao što su službeni automobil, refundacija putnih troškova, dobrovoljno penziono osiguranje, životno osiguranje, mobilni telefon i usavršavanje), procenat učešća dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja u sistemu benefita iznenađujuće je visok.
Na prvom mestu nalazi se službeni mobilni telefon, koji obezbeđuje čak 97% kompanija u Srbiji. Čak 80% kompanija obezbeđuje službena vozila svojim zaposlenima, a preko 91% troškova odnosi se na refundaciju goriva.
Na trećem mestu po procentu učešća u kompanijskom programu beneficija nalaze se treninzi i edukacija, koji čine i jedan od osnovnih elemenata nematerijalnih pogodnosti kojima kompanije privlače potencijalne zaposlene.
Prednosti dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja za firme:
- poreska olakšica za dobrovoljno zdravstveno osiguranje (uključuje iznose do 5.872 RSD mesečno po zaposlenom);
- brzo zakazivanje pregleda – minimalna mogućnost odlaganja i čekanja – pregledi se mogu obaviti van radnog vremena
- mogućnost kreiranja paketa zdravstvenog osiguranja koji odgovaraju potrebama kompanije i njenih zaposlenih
- pristup najsavremenijim metodama i uslovima lečenja
- smanjenje odsustva zbog bolovanja i brži povratak na posao
Privatno zdravstveno osiguranje za zaposlene: Uticaj na motivaciju radnika
Ne postoji univerzalan odgovor na pitanje šta je to što motiviše zaposlene da svoj posao obavljaju što je moguće bolje. Za nekog su to povišica i bonusi za ostvarene izvanredne performanse, a za neke dodatni dani odmora i mogućnost dobijanja popusta za letovanje sa porodicom. Međutim, poslednjih godina je jedan benefit sve češća tema u HR krugovima, a to je upravo privatno zdravstveno osiguranje.
Zašto je privatno zdravstveno osiguranje predstavlja benefit za zaposlene?
Za razliku od obaveznog zdravstvenog osiguranja koje su kompanije dužne da obezbede po zakonu, privatno zdravstveno osiguranje zaposlenih predstavlja dodatnu vrstu zdravstvene zaptite zaposlenih, koje poslodavac može uvesti samoinicijativno, a u saradnji sa adekvatnom osiguravajućom kućom ili brokerom.
Iako je u svetu već odavno postala standard, ova polisa na našim prostorima tek dobija na značaju, kako je sve više poslodavaca uvodi, ili bar razmatra. S tim u vezi, i dalje se iskazuje kao značajna stavka u oglasima za posao, ali i u intervjuima za zaposlenje.
Samim tim što pokazuje da brine o zdravlju i dobrobiti svojih zaposlenih, organizacija šalje jasnu poruku: Tu smo za tebe. A to zaposleni umeju da cene.
Zašto briga o zdravlju zaposlenih ima višestruke koristi?
Iza ovog, nekome naizgled ne toliko korisnog osiguranja, nalazi se niz prednosti koje ono može imati, i to na čak tri polja:
- za poslodavca,
- za zaposlenog i
- za porodicu zaposlenog.
Prednost za organizaciju – o prednostima ove polise za poslodavca smo već govorili, i one su sa jedne strane ekonomske – u smislu dobijanja poreskih olakšica i smanjenja odsustva zaposlenih, a sa druge strane motivacione – u smislu dodatnog podsticaja radnika na lojalnost kompaniji.
Prednost za zaposlene – ogleda se u lakšoj, bržoj i efikasnijoj zdravstvenoj zaštiti. Da, zaposleni su navikli da se leče u državnim ustanovama zdravstvene zaštite, ali svakako će preći na privatne zdravstvene centre, kada već to za njih nosi toliko prednosti! Evo samo nekih od njih:
– Bolji i brži pristup zdravstvenoj nezi – nema više čekanja i do nekoliko meseci za jednostavnije zahvate,a na jednom mestu mogu sve da obave.
– Veći izbor pružalaca usluga – mogu da odaberu ustanove sa najboljim stručnjacima, na lokaciji koja njima odgovara.
– Poboljšavanje zadovoljstva zaposlenih – nema frustracije zbog čekanja ili loše usluge.
– Smanjenje izostanaka s posla – efikasnije lečenje i manje čekanje na zdravstvenu uslugu povlači sa sobom i manje odsustva sa posla.
– Konkurentska prednost pri zapošljavanju – ponudite osiguranje kao dodatni benefit koji će “presuditi” u vašu korist, u slučaju da se potencijalni zaposleni dvoumi između dve organizacije.
Prednost za porodicu zaposlenog – porodica indirektno može osetiti prednosti ovog benefita, u smislu lečenja (ako je i porodica osigurana preko zaposlenog), ili samim time što će se umanjiti vreme koje je potrebno da se zaposleni oporavi od izvesnih zdravstvenih tegoba.
Privatno zdravstveno osiguranje zaposlenih kao motivacija
Osim ovih praktičnih prednosti izlistanih u prethodnoj sekciji, tu su i neke “psihološke” prednosti ovog tipa osiguranja. Iako već decenijama ne možemo govoriti o “lojalnosti” poslodavcima kao takvoj, možemo videti određeni efekat. Sama svest zaposlenog da se kompanija brine o njegovom zdravlju, i da on za nju nije samo broj, stvara dodatnu vezu sa kompanijom.
Zaposleni oseća veću pripadnost organizaciji, a samim tim i dobija dodatnu motivaciju da svoj posao obavlja adekvatno i u skladu sa poslovnom kulturom i atmosferom.
Šta obuhvata polisa dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja?
U zavisnosti od visine osigurane sume, polisa dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja obuhvata preglede lekara opšte prakse, lekara specijaliste, laboratorijske analize, dijagnostiku, testove po medicinskoj indikaciji, davanje terapije, ali i hitan medicinski transport, bolničko lečenje, intervencije u hitnim slučajevima. Dodatnim paketima moguće je obezbediti stomatološke i oftamološke preglede.
Mesečna premija osnovnog paketa usluga privatnog zdravstvenog osiguranja kreću se već od 17 evra mesečo po zaposlenom.
Najčešće, kompanije se odlučuju za osnovni paket dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja koji uključuje elementarne preglede lekara opšte prakse, dijagnostiku, laboratorijske analize i sistematski pregled za zaposlene.
Najveći procenat polise odlazi na preglede i troškove hospitalizacije (100%), dok je nešto manji procenat učešća u troškovima lekova (procenti variraju u zavisnosti od strukture zaposlenih, te je kod menadžmenta taj procenat najveći, 73%, a kod operativaca i profesionalaca drastično manji – po 25%).
Privatno ili državno zdravstveno osiguranje – šta je bolje?
Ukoliko ste na ovaj tekst naišli tražeći dodatne informacije o privatnom zdravstvenom osiguranju za vaše zaposlene – čestitamo! Vi upravo činite prvi korak ka tome da obezbedite lojalnost i povećanu efikasnost vaših zaposlenih! U nastavku pročitajte šta je privatno zdravstveno osiguranje, kako se ono razlikuje od državnog, kao i koja je bolja opcija.
Šta je privatno zdravstveno osiguranje?
Sigurni smo da ste već imali prilku da saznate neke osnovne karakteristike ovog tipa osiguranja, ali nije loše ponoviti. Najjednostavnije rečeno, privatno (dobrovoljno) zdravstveno osiguranje osiguraniku obezbeđuje zdravstvenu zaštitu i daje mu mogućnost da koristi usluge i privatnih ordinacija i laboratorija. Reč je o dodatnom nivou zdravstvene zaštite pojedinca i može se zaključiti nezavisno od obaveznog (državnog) zdravstvenog osiguranja.
Ukoliko dobrovoljno zdravstveno osiguranje sagledamo sa aspekta vas kao poslodavca, možemo reći da je reč o jednoj dodatnoj beneficiji za vaše zaposlene, koja će njima pokazati da:
● brinete o svojim zaposlenima,
● ulažete u zaposlene,
● imate „sluha” za njihove probleme i opšte zdravstveno stanje.
Zbog svega toga, zaposleni će biti odmorniji, motivisaniji i sebe će videti kao deo tima a ne samo kao „još jedan zupčanik u mašini”. Kao rezultat imaćete efikasnije radnike i više odrađenog posla.
Razlike između privatnog i državnog zdravstvenog osiguranja
Najvažnija razlika između privatnog i državnog zdravstvenog osiguranja je u obaveznosti: privatno osiguranje je dobrovoljno, a državno – obavezno zdravstveno osiguranje. Prava i obaveze u pogledu obaveznog zdravstvenog osiguranja određene su Zakonom o zdravstvenom osiguranju, dok su prava i obaveze kod privatnog zdravstvenog osiguranja određene ugovorom o osiguranju.
Sledeće što razdvaja privatno od državnog zdravstvenog osiguranja je mesto pružanja zdravstvene pomoći i lečenja. Naime, osim u državnim zdravstvenim institucijama, pomoć po osnovu dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja možete dobiti i u privatnim ordinacijama, domovima zdravlja i laboratorijama, dok se kod obaveznog morate ograničiti samo na državne ustanove.
Važna razlika između ove 2 vrste osiguranja je što kod privatnog imate ograničenje iznosa za lečenje kojim raspolažete, dok je to kod državnog naograničeno.
Važno je i istaći još jednu razliku: privatno zdravstveno osiguranje se plaća, a državno ne. GreškaI Mnogi pojedinci i poslodavci često zaboravljaju na činjenicu da se i državno zdravstveno osiguranje plaća, i to kroz doprinose. Ostaje nam samo da uporedimo: Koje osiguranje nudi više za izdvojeni iznos?
Privatno VS. državno zdravstveno osiguranje: Šta se više isplati?
Uprkos tome što uzimanje polise nije zakonski propisano, sve više fizičkih lica, kao i pravnih lica u ime svojih zaposlenih, uzima dobrovoljno zdravstveno osiguranje. To prilično iznenađuje s obzirom na to koliko je sistem obaveznog zdravstvenog osiguranja utemeljen na našim prostorima, i koliko se malo zna o njegovoj alternativi.
Odakle onda to interesovanje za privatno zdravstveno osiguranje? Njegov potencijal su najpre prepoznale strane kompanije koje posluju na našim prostorima, i koje su za svoje zaposlene obezbedile ove polise.
U korist ovog tipa osiguranja „preteže” više argumenata:
● dostupnost usluga: ne postoji ograničenje na jednu zdravstvenu ustanovu, jedan grad, a nekad čak ni na jednu državu,
● mogućnosti izbora: na vama je da izaberete gde i kada želite da se obavi pregled ili intervencija,
● standard usluga: u privatnim zdravstvenim ustanovama oprema je modernija i novija, nema višemesečnog čekanja i straha da vas niko neće primiti,
● dodatne koristi kao što su redovni sistematski pregledi.
Najčešći argument u korist obaveznog zdravstvenog osiguranja je to što ono podrazumeva neograničeni mesečni iznos za zdravstvene usluge. Međutim, zbog opremljenosti državnih zdravstvenih ustanova i prosečno vreme čekanja na pregled, mnogi se odlučuju da ipak odu u privatnu bolnicu ili ambulantu, što znači i veće troškove. Zašto onda ne biste imali to već pokriveno dobrovoljnim zdravstvenim osiguranjem?
Sistematski pregled uz privatno zdravstveno osiguranje
Na lekarske preglede se ide samo kada se mora. Jer, zašto bismo išli ako nas ništa ne boli?
Iako većina zaposlenih građana i vlasnika biznisa u Srbiji ima na raspolaganju nekoliko opcija zdravstvenog osiguranja, mali je broj onih koji će svoje pravo za obavezno zdravstveno osiguranje iskoristiti u potpunosti. Jedan od glavnih razloga je i to što državne zdravstvene ustanove funkcionišu u otežanim uslovima. Setite se samo šta se dogodilo kada ste poslednji put bili primorani da odete kod lekara.
Gužve, čekanje, zakazivanje, skriveni troškovi analiza i pregleda…
Da ne spominjemo lekove koji su doplaćuju i specijalističke preglede koji mahom nisu pokriveni osiguranjem.
5 najčešćih pitanja o privatnom zdravstvenom osiguranju
Privatno (dobrovoljno) zdravstveno osiguranje osiguraniku obezbeđuje zdravstvenu zaštitu i daje mu mogućnost da koristi usluge i privatnih ordinacija i laboratorija. Reč je o dodatnom nivou zdravstvene zaštite pojedinca i može se zaključiti nezavisno od obaveznog (državnog) zdravstvenog osiguranja.
Najvažnija razlika između ova 2 tipa zdravstvenog osiguranja je u obaveznosti: privatno osiguranje je dobrovoljno, a državno – obavezno zdravstveno osiguranje. Prava i obaveze u pogledu obaveznog zdravstvenog osiguranja određene su Zakonom o zdravstvenom osiguranju, dok su prava i obaveze kod privatnog zdravstvenog osiguranja određene ugovorom o osiguranju.
Ukoliko se kompanija odluči za privatno zdravstveno osiguranje, njeni zaposleni mogu nesmetano da dođu do najboljih lekara u preko 500 medicinskih privatnih i državnih ustanova širom zemlje. Imaće pristup savremenim metodama i uslovima lečenja, kao i pokriću troškova lečenja u skladu sa izabranim paketom usluga.
Zaposleni će uz polisu dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja moći brzo i lako da zakazuju preglede, bez čekanja i odlaganja, uz apsolutnu slobodu izbora zdravstvene ustanove i lekara kod koga će se lečiti i čije će usluge koristiti.
Najvažnije pogodnosti su poreske olakšice koje kompanija može da dobije, ali i smanjenje odsustva zaposlenih zbog bolovanja i brži povratak na posao.
U smislu upravljanja ljudskim resursima, privatno zdravstveno osiguranje vam pomaže da kreirate paket zdravstvenog osiguranja koji odgovara potrebama i kompanije i zaposlenih, što će vam dati prednost na tržištu zapošljavanja, i status poželjnog poslodavca.
Godišnju budžet za korišćenje usluga zavisi od izabranog pakete i kreće se od 1.000€ do 100.000€. U zavisnosti od visine sume, polisa dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja obuhvata preglede lekara opšte prakse, lekara specijaliste, laboratorijske analize, dijagnostiku, testove po medicinskoj indikaciji, davanje terapije, ali i hitan medicinski transport, bolničko lečenje, intervencije u hitnim slučajevima. Dodatnim paketima moguće je obezbediti stomatološke i oftamološke preglede, kao i sistematski pregled jednom godišnje.
Ukoliko imate ugovorenu polisu privatnog (dobrovoljnog) zdravstvenog osiguranja, vaš put do medicinskih stručnjaka biće jednostavan. Potrebno je samo da u slučaju zdravstvenog problema pozovete call centar osiguravača i tako ćete stupiti u kontakt sa lekarom koji će, prema opisu vašeg trenutnog stanja i problema, identifikovati lekara specijalistu koji vam je u datom trenutku potreban. Nakon toga, biće vam zakazan pregled na koji možete otići sa karticom privatnog zdravstvenog osiguranja koju ste ranije dobili.
Najbrži put do vaše polise dobrovoljnog zdravstvenog osiguranja
Ne čekajte u redovima. Potražite savet naših brokera u vezi sa polisom dobrovoljnog zdravstvenog osiguranjai zakažite besplatne konsultacije. Naš stručni tim će odgovoriti na sve vaše nedoumice i osmisliti najbolje rešenje za vas.