Profesionalna odgovornost u sajber okruženju svakim danom dobija nova značenja. IT stručnjaci se svakodnevno suočavaju sa rizicima koji prete da ozbiljno ugroze poslovanje u okviru industrije. Ti rizici su konstantni jer se temelje na činjenici da klijenti ovih kompanija uvek imaju pravo da kažu da nisu dobili ono što su očekivali. To može pogubno odrazi na dalje poslovanje.
Uradite sami (pre nego što zaključite polisu)
#1 Dobro upravljanje projektom donosi veću zaštitu i uspostavlja kontrolu nad rizicima
Ako je vaš cilj da izgradite stabilan biznis i da u svakom trenutku kontrolišete poslovne odnose između vas i vaših klijenata, neophodno je da razvijate strategiju upravljanja projektom i projektnim rizicima.
#2 Ne oslanjajte se na pretpostavku da vas klijent razume niti da razume šta želi
Nažalost, retko kada ćete biti u prilici da radite sa klijentima koji će vas u potpunosti razumeti šta im govorite i koji će biti dovoljno jasni da vam predoče svoju viziju projekta. Zbog toga je važno da se oslobodite predubeđenja da ćete se lako dogovoriti o svim pojedinostima projekta.
#3 Edukujte klijenta tako što ćete mu jasno predočiti šta je realno i izvodljivo
Ne oslanjajte se na uverenje da vaš klijent razume specifičnosti projekta i da niste dužni da dodatno objašnjavate. Ako ne predočite klijentu šta je izvodljivo u konkretnom projektu, velika je verovatnoća da će se projekat završiti neuspešno.
#4 Detaljno mu predočite projekat i njegov krajnji ishod
Pokušajte da klijentovu (maglovitu i nedovoljno jasnu) viziju prevedete u rešenje koje je jednostavno i razumljivo. Ne samo da ćete na taj način obezbediti pozitivan ishod projekta, već ćete ostaviti i pozitivan utisak na klijenta.
#5 Postavite jasne i ostvarive ciljeve projekta
Ukoliko je nešto neizvodljivo, ne znači da treba da ga uvrstite u projekat samo zato što klijent to traži. Samo jasno postavljeni i ostvarivi ciljevi mogu garantovati i siguran ishod projekta.
#6 Definišite ograničenja i odgovornosti
Pored jasno postavljenih ciljeva i etapa rada na projektu, potrebno je i da definišete i ograničenja i odgovornosti. Na taj način ćete klijentu dati uvid u to šta može da očekuje i koje su posledice koje se mogu javiti ukoliko projekat ne bude išao po planu.
#7 Predložite dinamiku razvoja projekta i prateće troškove
Svaki dobro postavljen projekat mora jasno da odražava ciljeve i viziju, kao i krajnji rok završetka projekta. Sastavni deo dobro isplaniranog projekta je svakako i dinamika razvoja projekta (po etapama) sa jasno definisanim pratećim troškovima za svaku pojedinačnu etapu.
#8 Sastavite ugovor
Praksa dobrog upravljanja projektom i rizicima ogleda se u sastavljanju ugovora o projektu. Glavna prednost ovog ugovora jeste u tome što na jasan i precizan način definiše odnos između vas i vašeg klijenta, ne ostavljajući mogućnost nesporazuma i dvosmislenih tumačenja.
#9 Potražite IT osiguranje od sajber odgovornosti i zaštitu od profesionalne odgovornosti
Pored pomenutog ugovora, trebalo bi da se razmotrite i druge oblike IT osiguranja. Trenutno su najpovoljnija osiguranja od sajber odgovornosti (koje pokriva štetu nastalu usled povrede informacija ili kao posledica zloupotrebe od strane trećih lica) i zaštita od profesionalne odgovornosti.
3 glavna benefita uvođenja osiguranje od profesionalne odgovornosti za IT i tehnološke kompanije
Pored finansijske sigurnosti i instrumenta koji vam obezbeđuje da, uprkos trenutnim poteškoćama, slobodno nastavite sa redovnim poslovnim aktivnostima i zadržite isti broj zaposlenih, evo koja su to 3 glavna benefita uvođenja osiguranja od profesionalne odgovornosti za tehnološke kompanije.
Vi ste kompanija od poverenja
Polisa vam može pomoći da zaključite veliki B2B ugovor. To je ujedno idealan način da pokažete da ozbiljno shvatate ne samo svoj posao i svoju ulogu na tržištu, već i svoje klijente.
Ova vrsta pokrića pokazuje vašim klijentima da biznis shvatate ozbiljno i da ste takođe spremni da zaštitite njihove interese. Zapravo, sve je više klijenata koji u ugovoru traže da njihov isporučilac poseduje polise osiguranja od profesionalne odgovornosti.
Vaši klijenti su pokriveni ukoliko ne isporučite dogovoreno
Posedovanje polise osiguranja od profesionalne odgovornosti vašim klijentima garantuje da će, u slučaju incidenta ili rizičnog događaja, biti zaštićeni.
Najčešći slučajevi koji su pokriveni polisom osiguranja za greške i propuste tiču se situacija u kojima ste vi kao nosilac projekta, načinili grešku ili propust prilikom isporučivanja ili kreiranja proizvoda, kada ste prekoračili ugovoreni rok za završetak projekta ili kada ste isporučili proizvod koji nije ispravan.
Pomaže vam da proširite biznis
Jedna od skrivenih prednosti uvođenja polise osiguranja od profesionalne odgovornosti je i to što ćete moći da planirate brz rast kompanije i prihvatite nove klijente. Jer, može se dogoditi da vaš klijent bude nezadovoljan proizvodom uprkos tome što je kvalitetan i ispravan. Jednostavno, on može tražiti način da povrati svoj novac, a vas optuži da ste isporučili proizvod koji je neispravan (iako znate da nije tako).
Ne mora uvek biti u pitanju rizičan događaj da bi došlo do tužbe za greške i propuste; ponekad su klijenti toliko nepredvidivi sa svojim zahtevima i očekivanjima, da je prosto neizbežno da dođe do tužbe. Naravno, ako ste se osigurali na vreme, možete mirno nastaviti sa svojim poslovnim planovima, jer će troškove spora sa klijentom platiti osiguranje.
Odgovornost za tehnološke kompanije (Tech E&O osiguranje)
U našem tekstu pod nazivom “Odgovornost za IT kompanije: Zaštita podataka, poslovanja i zaposlenih” već smo započeli priču i definisali na šta se odnosi odgovornost za tehnološke kompanije (Tech E&O osiguranje). U nastavku moći ćete da pročitate više o ovoj vrsti odgovornosti i kako se kompanije od nje štite.
Rast industrije informacionih tehnologija je evidentan. Kako ona raste i razvija se, prepoznajemo sve više njenih podkategorija kao što su: blockchain, cloud, virtuelna realnost, SaaS i mnoge druge.
Uprkos brojnim razlikama, sve ove tehnologije imaju zajedničku osobinu: pri njihovoj primeni može doći do raznih problema izazvanih nepažnjom ili kvarom. S tim u vezi, može se reći da je svima njima potrebno osiguranje od grešaka i propusta (errors & omissions) – E&O osiguranje. O čemu je zapravo reč?
Osiguranje od grešaka i propusta (E&O osiguranje) je vrsta osiguranja od profesionalne odgovornosti. Ono štiti vašu kompaniju ukoliko dođe do nekih grešaka ili ukoliko se dogodi neki previd. U vremenu kada se kompanije brzo razvijaju i intenzivno primenjuju inovacije, verovatnoća da će doći do greške naglo se uvećava. Jednostavnije rečeno: kao jedna tehnološka kompanija, vi ste pod velikim rizikom od E&O odgovornosti.
Kada vam je osiguranje za greške i propuste (E&O) potrebno
Tehnološke kompanije mogu se suočiti sa raznim profesionalnim rizicima. Tipičan primer je pad sistema i greške u softveru, što dalje uzrokuje zaostajanje u radu vašeg klijenta i na kraju – njegovog finansijskog gubitka. U takvoj situaciji kada dolazi do gubitka izazvanog vašim graškama, E&O polisa osiguranje vas može zaštititi od plaćanja odšteta i troškova pravnih postupaka.
Još jedan čest primer kada vam je zaista potrebno E&O osiguranje je u slučaju krađe podataka, kada vaši klijenti postaju ranjivi, a vi nemoćni. Hakerski napadi dešavaju se svakodnevno, i niko sa sigurnošću ne može da kaže da je potpuno zaštićen.
Osiguranje za startup – zašto vam je potrebno
Na grafiku koji sledi možete videti pregled slučajeva krađe podataka tokom 2018. godine:
Ne postoji „pravilo“ koje će odrediti u kojim situacijama je osiguranje od profesionalne odgovornosti za IT i tehnološke kompanije zaista potrebno. Ono što se može primetiti u praksi je da se sve više tehnoloških kompanija oslanja na prednosti koje sa sobom nosi uvođenje polise osiguranja za greške i propuste. Naročito zbog toga što je to jedan od najefikasnijih načina da vlasnici ovih kompanija zaštite poslovanje od nepredviđenih troškova.
Recimo da ste napisali kôd koji želite da ponudite klijentu. Iako znate da je proizvod koji ste isporučili kvalitetan i „dobro odrađen“, uvek postoji mogućnost da klijent bude nezadovoljan i da traži povraćaj novca. U najgorem slučaju, možete sve uraditi kako treba – i dalje možete biti tuženi za proizvod koji ste isporučili.
U slučaju da nemate pokriće koje će vam pomoći da nastavite sa poslovanjem uprkos trenutnoj situaciji, ne postoji način da izbegnete posledice koje, često, vode do zatvaranja firme. A to sigurno nije scenario koji biste želeli.
Ovo su bili samo neki primeri, a generalno TOP 5 najčešćih tužbi za greške i propuste pokreće se zbog:
- Nemogućnosti realizacije ili kršenje ugovora – ukoliko vaša kompanija obeća proizvod ili uslugu u zamenu za određena sredstva i taj dogovor ne realizuje, vaš klijent će podneti tužbu.
- Nemar – greške se dešavaju. Na primer: vaš zaposleni može slučajno proslediti poverljive informacije vašeg klijenta u nekom imejlu pogrešnoj osobi, i tako uzrokovati krađu podataka ili finansijski gubitak. Tada njegov postupak postaje predmet tužbe.
- Nenamerno uvođenje malicioznih softvera – ako sajber kriminalci uspehu da “zaraze” vaš softver nekim virusom i uspeju da uzmu lične podatke (JMBG, broj lične karte itd.) vi ćete biti krivi jer niste to sprečili.
- Narušavanje autorskih prava – autorska prava odnose se i na kod i softver. Ukoliko neko optuži vašu IT kompanija za upotrebu softvera koji ima zaštićena autorska prava, troškovi suđenja mogu biti jako visoki. Takođe, neka druga kompanija može ukrasti vaš softver, pa ćete vi biti ti koji ćete podneti tužbu za narušavanje autorskih prava.
- Kleveta – mnoge kompanije upotrebljavaju komentare i recenzije svojih korisnika u svom onlajn sadržaju. Međutim, ukoliko je je takav sadržaj uvredljiv i narušava nečiju reputaciju, vaša kompanija može biti odgovorna za to. Takođe, ukoliko neki sadržaj na bazi klevete šteti vašoj kompaniji, možete podneti tužmu po tom osnovu.
Kako se odgovornost za tehnološke kompanije (Tech E&O) i sajber osiguranje međusobno dopunjuju?
Ukoliko ste tehnološka kompanija (a jeste, jer čitate ovaj tekst) sigurno imate dilemu koja je zapravo razlika između E&O osiguranja i sajber osiguranja. Najpre treba reći da bi bilo najbolje da imate obe vrste pokrića.
- Tech E&O obezbediće tehnološkim kompanijama pokriće za greške, propuste, nemar i kvarove softvera do kojih može doći.
- Sajber osiguranje obezbediće pokriće za finansijske gubitke klijenata i ostalih strana za finansijske gubitke usled krađe podataka i drugih sajber napada.
Obe polise osiguranja su veoma važne, ali može doći i do njihovog preklapanja. Baš iz tog razloga, najbolje je imati ih obe, i to kod iste osiguravajuće kuće. Time ćete postići bolju pokrivenost i izbeći “rupe” u pokriću, a moći ćete i bolje da kontrolišete troškove.
Za više detalja o tipovima i vrstama IT osiguranja, kontaktirajte našeg brokera.