Sa razvojem IT industrije sve je veća verovatnoća da će doći do raznih propusta u poslovanju. Tehnlološke kompanije neretko su žrtva različitih napada i malverzacija koje dolaze spolja, ali neki deo problema može se pripisati i rukovodstvu ili IT službi. U ovom tekstu ističemo koji su to propusti tehnoloških kompanija koje zaista vredi zapamtiti.
#1 Wirecard: “Crna rupa” vredna dva miliona dolara
Ukoliko niste čuli priču o ovoj nemačkoj firmi, spremite se za interesantan zaplet. Početak kraja ovog procesora plaćanja i pružaoca FinTech usluga počinje u Hong Kongu. Kompanija Wirecard je podnela zahtev za licencu za prodavanje “prepaid” bankovnih kartica, ali se u tom procesu pomalo “zanela” i lažirala neke cifre.
U izveštajima nastalim na osnovu detaljnog istraživanja rada ove kompanije, izložena je čitava šema manipulisanja brojkama i finansijama generalno. Otkriveno je da je Wirecard vršio transfer sredstava od Nemačke do Hong Konga u seriji transakcija koje su lažirane da izgledaju kao da su ih načininili eksterni kupci. Istina je bila da je kompanija samo vršila transakcije bez kupaca, što svakako nije legalna praksa.
Epilog: Osnivač kompanije Markus Braun je uhapšen u Nemačkoj, kompanija je ugašena zbog insolventnosti, a kancelarije i predstavništva zatvoreni.
#2 Uber: Katastrofalno “otvaranje” kompanije
S mrežom vozača u čak 73 zemlje, Uber je poznat kao gigant u svojoj branši. Tome govori u prilog i broj njegovih korisnika i zaposlenih. Nakon što se tokom 2017. godine palica vođstva nad ovom kompanijom prebacila od inicijalnog osnivača Travisa Kalanika, kompanija je nekoliko puta spomenula prelazak u otvorenu korporaciju putem procesa inicijalne javne ponude (IPO). Međutim, dok to nije došlo na red, Uber je imao gomilu problema da reši.
Jedna od “brljotina” je i krađa podataka od čak 57 miliona vozača u 2016. godini, koju niko nije javno spomenuo sve dok nije došlo do promene u vlasništvu. Važno je spomenuti i nesuglasice koje je Uber imao sa Softbank-om – svojim najvećim investitorom.
Epilog: (Potpuno) propala inicijalna javna ponuda, gde je cena akcija pala sa željenih 45 dolara na 41 dolar po akciji. To je dalje rezultovalo tržišnom kapitalizacijom od 69 milijardi dolara umesto procenjenih 120 milijardi.
#3 WeWork: Bez razumevanja i bez interesovanja za brzorastući startup
Spremni za još jednu priču o neuspešnom “otvaranju” kompanije? Krećemo!
WeWork je bila kompanija “jednorog” u koju su bile sve oči uprte. Toliko mnogo se očekivalo od njene inicijalne javne ponude, i svi su je sa nestrpljenjem očekivali. Međutim, ispostavllo se da je kompanija bila “spolja gladac, a iznutra jadac”, a mnogi su za to krivili nekadašnjeg osnivača i direktora kompanije – Adama Njumana.
Prvi od pogrešnih koraka ovog direktora bilo je insistiranje na njegovoj “vrhovnoj moći” u kompaniji, zatim njegov stav da kada se “vredno radi mora da se i isto tako zabavlja”, što je stvorilo neprijatnu atmosferu u kompaniji i učinilo je nepoželjnom za ženske zaposlene. Ali zašto je to važno? Zato što je donelo tužbe protiv Njumana.
Epilog: Oni koji su imali sredstava i želju da ulože u WeWork videli su kompaniju kao nedovoljno sigurnu strukturu bez jasnih smernica za dalji napredak.
#4 SolarWinds: Žrtva neprimetnog sajber napada
Kada je Rojters otkrio da je američka IT kompanija SolarWinds bila žrtva sajber napada koji nije bio primećen mesecima, to je za mnoge predstavljalo iznenađenje. Hakeri su ovim putem mogli da špijuniraju privatne kompanije, ali i državne agencije, i pristupaju podacima od nacionalnog značaja. Procenjeno je da je čak 18.000 klijenata kompanije SolarWinds bilo ugroženo ovim napadom.
Epilog: Stručnjaci tvrde da će biti potrebne godine pre nego što “mreža” bude opet kompletno bezbedna, jer je ovo svakako bio veliki udarac.
#5 Twitter: Kripto napadi na poznate ličnosti
Iako je direktor i osnivač društvene mreže Twitter izjavio da su blokčejn i bitkoin budućnost, to mu se obilo o glavu. Naime, Twitter je postao glavno mesto zbivanja, jer se na njemu realizovao ogroman kripto napad. Hakeri su upali na lične profile poznatih ličnosti, i zloupotrebili ih za slanje prevarnih poruka. Sadržina poruka je bila takva da se ciljani korisnici navedu da pomisle da će dobiti 2000 dolara time što će prebaciti 1000 dolara u bitkoinima na određenu adresu.
Ovakav napad je imao lični karakter jer su se hakeri krili iza profila ličnosti kao što su Barak Obama, Elon Mask, Kim Kardašian, Džef Bezos i mnogi drugi.
Epilog: Čak 130 profila je bilo ugroženo i hakeri su zaradili 121 hiljadu dolara putem ove prevare.
#6 Samsung: “Vatreno” krštenje
Za kompaniju koja je poslednjih godina poznata po svojoj revolucionarnoj mobilnoj tehnologiji, Samsung je na tržište izbacio i nekoliko modela zaista upitnog kvaliteta. Podsetimo se samo modela koji je imao ekran koji se savijao u džepu (ne, to nije bila planirano svojstvo modela), ili modela The Galaxy Note 7 koji prosto eksplodirao – i na tržištu i u džepovima kupaca.
Naime, ovaj model telefona je privukao dosta pažnje, ali posle nepunih mesec dana od lansiranja na tržište čak 35 telefona se samo od sebe zapalilo kod kupaca. Kompanija je zamenila ove uređaje novim, koju su takođe – pogodili ste – eksplodirali.
Epilog: Povlačenje ovog modela sa polica uspelo je da spase i Samsungovu reputaciju (jedva).
#7 Facebook: Bez previše brige o korisnicima
Napoznatija društvena mreža na svetu je često predmet tužbi, špekulacija i brige korisnika – toliko često da teško možemo da izdvojimo najvažniji razlog zbog čega se našla u žiži javnosti.
Najčešća tema tužbi je narušavanje privatnosti i zloupotreba ličnih podataka, pa je tako ova kompanija morala jednom prilikom da plati pet milijardi dolara kazne zbog tužbe po čak osam tačaka. Iako ovaj iznos gotovo da ništa ne znači za bogatstvo ovog giganta, negativan utisak ipak ostaje. Ali, da li ostaje?
Epilog: Na opšte iznenađenje, investitori imaju veliko poverenje u menadžment i zabeležen je čak i rast vrednosti Facebook-a, kao da se ništa nije dogodilo. Iako ovo predstavlja izuzetak od pravila, ostaje da se vidi koliko dugo će ova kompanija ostati otporna na loš glas koji je prati.
#8 Google: “groblje” projekata
Ne možemo poreći da je Google imao brojne uspehe, čak genijalne! Međutim, zbog toga možemo biti sigurni u jedno: kada Google doživi neuspeh, on takođe mora biti velik.
Evo samo nekih od propalih Guglovih projekata, od čega neki od njih dovide u pitanje namere kompanije:
- Nexus Q – moderan (i skup) uređaj za strimovanje koji nikada nije dobio svoj datum puštanja u prodaju.
- Reader – RSS čitač koji je imao svoju fan bazu, ali je bez obzira na to ugašen.
- Google+ – neuspela kopija mreže Facebook. Konačni povod za gašenje bio je masovno curenje podataka korisnika, što je sprečilo svaki dalji pokušaj da se mreža oživi.
- Tango – proizvod koji je nudio novi način doživljavanja proširene stvarnosti (AR). Google je našao samo dve potencijalne firme za partnerstvo. Ubrzo nakon toga završen je i Tangov “ples”.
#9 Honestbee: Sve samo ne iskrena priča
Ono što je počelo kao perspektivni startup za dostavu hrane, zavšilo se kao prevara i “rupa bez dna” sa otpuštanjem 80% zaposlenih i zatvaranjem svojih hibridnih prodavnica. Honestbee je osnovan 2015. godine i od tada je od raznih fondova prikupio oko 46 miliona dolara. Međutim, od 2019. godine kompanija je pauzirala sve operacije u inostranstvu, kao i službu dostave u Singapuru, zbog parališućeg nedostatka sredstava.
Dug ovog startup-a se produbljivao, sve dok rukovodstvo nije na sudu zatražilo zaštitu od svojih kreditora. Kako se kasnije saznalo, jedna od najboljnijih tačaka kompanije bilo je neopravdano trošenje novca od strane jednog suosnivača koji je kasnije otpušten. Saznalo se da je on čak osnovao i fantomsku kompaniju, preko koje je izvlačio dodatni novac na štetu svog startup-a.
Epilog: Uprkos “injekcijama” kapitala od investitora i tužbama protiv nekadašnjeg menadžmenta, Honestbee nije uspeo da da se oporavi – i tu je došao kraj letu ove “pčelice”.
Iako vam se možda čini kao da stalno čujete za ovakve slučajeve i da su ovi propusti svakodnevni, ozbiljnije ćete ih svatiti kada pomislite da bi oni mogli da se dogode i vama. Dobra vest je da ipak možete da utičete na situaciju. Osiguranje od odgovornosti direktora i članova uprave i sajber osiguranje mogu predstavljati rešenje uz koje ćete minimizovati rizik koji potiče iz same industrije.
Ukoliko želite da saznate više o načinu na koji vam osiguranje može pomoči, kontaktirajte naš stručni tim. Za vas ćemo pripremiti personalizovano rešenje potpuno prilagođeno vašem biznisu.