skip to Main Content

IMATE PITANJA ZA NAS?

Kontaktirajte nas

Konsultujte se o svim vidovima osiguranja i zatražite najbolju ponudu za Vas

    Rizik izlaska na nova tržišta kao slaba tačka pri širenju biznisa

    U životnom ciklusu svake kompanije dođe trenutak kada ona iz startup-a počne ozbiljno da se razvija, ili bar je moguće identifikovati prilike za razvoj. Ukoliko mislite da je vaš biznis “prerastao” postojeće kapacitete i da je vreme da se krene dalje, ovo je tekst za vas. U nastavku pročitajte koje su najpoznatije strategije rasta preduzeća, ali i koji je to rizik izlaska na nova tržišta (ili možda više njih).

    Strategija rasta: Nebo je granica?

    Dakle, odlučili ste da razvijete vaš startup il preduzeće. Koje strategije su vam na raspolaganju? Iako moderne tehnologije umnogome menjaju način na koji posluje, neke stvari ipak ostaju iste. U tom smislu, najvažnije tri taktike za širenje poslovanja i dalje su:

    1. Izlazak na nova tržišta – podrazumeva širenje poslovanja ne samo geografski, već generalno na prodaju vašeg proizvoda ili usluge novom segmentu ciljne grupe.
    2. Razvoj proizvoda – podrazumeva brojne inovacije u cilju kreiranja novih proizvoda, ili unapređenja postojećih proizvoda ili usluga, za već postojeće kupce ili korisnike.
    3. Diversifikacija – predstavlja “ukrštanje” prve dve, odnosno napor kompanije da paralelno izazi na nova tržišta, i to sa potpuno novim proizvodima.

    Koja od navedene tri taktike sa sobom nosi najviše rizika? Svakako ona koja podrazumeva doseg novih kupaca ili korisnika, a to je izlazak na nova tržišta.

    Iako sve tri mogu biti podjednako dobri načini da proširite vaše poslovanje, mi ćemo se ovog puta fokusirati na prve dve, kao i na rizike koje one sa sobom nose.

    Rizik izlaska na nova tržišta

    Počnimo od najtežeg! Kao što smo već naveli, od svih strategija rasta, izlazak na nova tržišta sa sobom nosi i najveće rizike. Oni proističu iz toga što ovog puta nudite svoj proizvod ili uslugu na nekom potpuno novom tržištu.

    Naravno, podrazumeva se da ste izvršili sva potrebna istraživanja tržišta, započeli poslovnu saradnju sa lokalnim dobavljačima, pa čak i “preselili” deo svojih resursa odnosno uposlili nove. Međutim, kako će novi kupci ili korisnici zapravo reagovati na vašu ponudu ne može niko da vam garantuje. I to je najveći rizik.

    Kako upravljati rizikom izlaska na nova tržišta

    Šta se sve podrazumeva pod izlaskom na nova tržišta? Razvoj poslovanja na novom geografskom području automatski potpada pod ovu kategoriju. Vaša najveća prednost u ovom slučaju je što već imate razvijen proizvod, pa se donekle možete oslanjati na pozitivna iskustva dosadašnjih kupaca i koristiti ih kao testimonijale.

    Pri ovakvom tipu širenja poslovanja potrebno je posebno obratiti pažnju na faktor kulture na novom tržištu. Vaš proizvod je možda veoma uspešan “na domaćem tlu”, ali kada se radi o nekoj drugoj lokaciji, kulturi i narodu, siuacija može biti prilično nesigurna.

    Dodatna prilika

    Jedna dobra opcija koja vam je na raspolaganju je davanje franšize za proizvodnju vašeg proizvoda ili pružanja vaših usluga nekom lokalnom partneru. Sa jedne strane, rizik je manji jer vaši saradnici poznaju tržište. Sa druge strane, rizik je ipak veći nego da samo prodajete svojim već postojećim kupcima ili korisnicima. Ono što ćete svakako morati da uradite je da uspostavite tražnju za vašim proizvodom i na novom tržištu.

    Rizik razvoja proizvoda

    Koliko kod bili uzbuđeni zvog novog proizvoda koji planirate da “izbacite”, ili bar neke nove verzije postojećeg proizvoda, ovaj proces inovacije sa sobom nosi neke nezaobilazne rizike. Dešava se da kompanije svesno odbace suočavanje sa rizicima, da bi se kao rezultat kasnije javio nedovršen proizvod ili koncept usluge, koji ili nije dovoljno istražen, ili nije dovoljno dobro proizveden.

    Istraživanje prethodi akcijama

    Razvoj proizvoda je priča za sebe, i kao takav vuče brojne rizike kao što su:

    • Tržišni rizik – da li će korisnici prepoznati vrednost vašeg proizvoda ili usluge? Da li će ih uopšte koristiti? 
    • Rizik koji nosi sam proizvod/usluga – da li je proizvod uopšte moguće napraviti? Da li se isplati praviti taj proizvod ili koncipirati tu uslugu?
    • Organizacioni rizik – ko će voditi proizvodnju novog proizvoda? Da li vaš menadžment ima potrebno znanje i iskustvo?
    • Nepredviđeni rizici – da li će politička i ekonomska situacija biti pogodna za uvođenje novog proizvoda ili usluge?

    Bilo da je reč o startup-u ili većoj kompaniji, kada je reč o razvoju proizvoda, niko nije 100% siguran u uspeh. Rizik često može da se izbegne ako se izvrši podrobno istraživanje, ali i kao se fokusirate na dva važna pitanja:

    1. Koliko vi zapravo znate o vašem tržištu?
    2. Da li vaš proizvod/usluga zaista ima karakteristike koje su tražene od strane kupaca ili korisnika?

    (Izvor: Forbes)

    Međutim, neki rizici se prosto ne mogu izbeći. Šta raditi u takvom slučaju?

    Osiguranje – vaš put do stabilnog rasta

    Sada kada znamo koji rizici “vrebaju” u okviru naših strategija rasta, moramo znati i kako da se sa njima nosimo. Na sreću, ove rizike možete “prebaciti” na osiguravajuću kuću tako što ćete uzeti neku od polisa osiguranja. 

    Kod izlaska na nova tržišta rizik možete umanjiti sledećim tipovima osiguranja:

    Kod razvoja proizvoda od koristi će vam biti sledeće polise:

    Razmišljate o osiguranju za vašu kompaniju, ali niste digurni odakle da krenete? Kontaktirajte VIB stručni tim i mi ćemo osmisliti rešenje posebno prilagođeno vašem biznisu.

    Back To Top