Moderne tehnologije mogu biti velika prednost u današnjem biznisu, ali istovremno i tačka spoticanja – uzmimo internet za primer. Postojanje World Wide Web-a je mnogima olakšalo poslovanje, dok je nekima čak i omogućila da ga razviju. Međutim, internet ima i svoju mračnu stranu koja se najčešće vezuje za sajber kriminal – to nam pokazuju podaci o mnogobrojnim napadima koji se događaju. U nastavku pročitajte neke interesantne, ali i alarmantne statistike sajber napada iz prethodnog perioda.
Krađa podataka kao čest vid sajber kriminala
- Poznato je da svakodnevno postoji veliki broj sajber napada, sa tendencijom rasa. O kom broju mi zapravo govorimo? U periodu od 1. januara 2005. godine i 31. maja 2020. godine zabeleženo je 11.762 registrovanih slučaja krađe podataka. Očekuje se da ovaj broj znatno raste u narednom periodu. (izvor: ID Theft Resource Center)
- Tokom 2020. godine, prosečno vreme da se identifikuje sajber napad bio je 207 dana.
- I dalje postoji zabluda da se sajber napadi dešavaju samo IT firmama ili velikim kompanijama. Međutim, čak 43% svih sajber napada targetiralo je mala preduzeća. Bez obzira na to što oni možda ne skladište ogromne količine podataka, ipak imaju podatke koji mogu biti vredni.
- Prosečan trošak krađe podataka na globalnom nivou iznosi 3,86 miliona dolara. (Izvor: IBM). Trošak povraćaja podataka često bude nego da je kompanija obučila svoje zaposlene za primenu najboljih praksi sajber bezbednosti, i uzela polisu sajber osiguranja.
Najčešći uzroci incidenata iz domena sajber bezbednosti
- Ljudska greška – čak 95% sajber incidenata rezultat je ljudskog faktora, što bi moglo znatno da se umanji adekvatnom obukom i korišćenjem odgovarajućih alata.
- Nedovoljna zaštita foldera – istraživanja su pokazala da su samo 5% foldera sa podacima kompanija dovoljno zaštićena. Tako je, to znači da 95% folders nije zaštićeno dovoljno, ili čak nema nikakvu zaštitu.
- Email phishing – utvrđeno je da je čak 94% virusa stizalo putem email kanala, i oni su i dalje u porastu. Iz tog razloga, važno je zaposlenima skrenuti pažnju i edukovati ih šta njihovo otvaranje sumnjivog mejla (i klik na slumnjivi link) možda dalje značiti za kompaniju.
Statistike upravljanja sajber bezbednosti
- Samo 16% članova upravljačke sktrukture kaže da je spremno da se nosi sa sajber rizikom. (Izvor: McKinsey & Company) Mnoge kompanije se danas oslanjaju na ubrzani rast uz pomoć veštačke inteligencije (AI) i interneta stvari (IoT), ali ne ulaze dovoljno duboko u aspekt sajber bezbednosti primene ovih tehnologija.
- Preko 77% organizacija nema spremnu strategiju u slučaju sajber napada. Mnogi od ovih organizacija ne smatraju da su u opasnosti od sajber kriminala, ili zbog toga što su “previše male” ili zbog toga što misle da se to “neće desiti baš njima”
Statistike sajber napada koje smo ovde naveli trebalo bi da budu dovoljno jak argument su da razmislite o sajber bezbednosti vašeg biznisa. Nemojte dozvoliti da vas sve ovo uplaši! Iako sajber bezbednost iziskuje strateški pristup i dosta različitih mera (što preventivnih, što reaktivnih), kada se jednom postavi biće vaš najveći saveznik u odbrani od pritajeniog sajber kriminala.
Ono što nikako ne sme da se zaobiđe kada je reč o sajber bezbednosti je sajber osiguranje. Kada već dođe do krađe podataka, kasno je da se razmišlja šta je pošlo naopako. Ostaje vam samo da minimizirate štetu.
Sajber osiguranje vam može pomoći da pokrijete troškove izazvane sajber kriminalom, ili troškove pravnih postupaka po tom osnovu. Iz tog razloga, ono danas predstavlja jedan od bitnih delova vaše strategije sajber bezbednosti.
Želite da saznate više o sajber osiguranju? Kontaktirajte VIB stručni tim i mi ćemo osmisliti rešenje posebno prilagođeno vašem biznisu.