skip to Main Content

IMATE PITANJA ZA NAS?

Kontaktirajte nas

Konsultujte se o svim vidovima osiguranja i zatražite najbolju ponudu za Vas

    Upravljanje rizicima i malverzacije uprave

    Mala organizacija – mala briga, velika organizacija – velika briga. Ovo možda ne važi za sve kompanije, ali za Société Générale ovo jeste bio slučaj. Ovoga puta, analizirali smo slučaj ove institucije da bismo izvukli neke pouke u vezi sa efikasnim upravljanjem rizicima. Nastavite sa čitanjem i saznajte šta smo zaključili. 

    Neadekvatno upravljanje rizicima košta 4,9 milijardi evra

    Već smo se upoznali sa nekoliko primera velikih svetskih organizacija čiji je renome narušen kao posledica grešaka u upravljanju, odnosno grešaka uprave. Société Générale ipak predstavlja izuzetak, ali ne u dobrom smislu – renome ove banke je bio potpuno uništen, sa niskom šansom za oporavak, u trenutku kada se suočila sa velikim skandalom. Sve je to izazvalo neodgovarajuće upravljanje rizicima.

    Kredibilitet banke Société Générale doživeo je ogroman udarac kada je francuska vlada iznela svoja saznanja o neadekvatnom upravljaju rizicima, i neefikasnoj internoj kontroli. Ovo je samo deo priče, jer su ove greške prethodile skandalu u prodaji akcija koji je kompaniju koštao 4,9 milijardi američkih dolara. Za ovaj finansijski haos krivac je francuski trgovac Žerom Kervil, koji je sprovodio neautorizovane finansijske transakcije.

    Izveštaj koji je ovo pokazao stavio je banku u veoma nezgodan položaj, jer se ona već na nekoliko “frontova” borila sa brojnim izazovima, kao što su borba za očuvanje svoje nezavisnosti i eskiviranje onih koji hoće da je preuzmu.

    Interna kontrola – šta to beše?

    S obzirom da je ovde reč o kompleksnom problemu, ne mogu se pokriti baš svi pogrešno napravljeni koraci, ali jedna stvar je jasna: problemi sa internom kontrolnom.

    Prilikom istraživanja ovog skandala utvrđeno je da bi se sve moglo na vreme razotkriti i sprečiti da je bilo efikasne interne kontrole. Bilo je prilično jasno da mehanizmi interne kontrole banke Société Générale nisu funkcionisali kako treba, a i oni koji jesu, nisu pratili promene u poslovanju i tržištu. Uočeno je čak osam elemenata interne kontrole koji su bili potpuno neadekvatni, što je omogućilo Kervilu da sprovodi svoje prevarne aktivnosti svima “ispred nosa”.

    Lekcije iz prošlosti aktuelne i danas

    Šta smo naučili iz ovog primera? Što je organizacija kompleksnija, veće su mogućnosti da dođe do neadekvatnih odluka, i raznih propusta rukovodstva. U ovom slučaju, propust je bila loše organizovana unutrašnja kontrola i upravljanje rizicima. Banci se najviše zamera neadekvatno rešavanje ovog problema i skandala, koji je po svom otkrivanju izazvao strmi pad na globalnom tržištu.

    Nedostatak interne kontrole kao najveći problem

    Epilog ove priče je da je Société Générale jedva isplivao iz ove razarajuće situacije, i čak i nastavio da posluje. Međutim, 2023. godine povo je došlo do problema u redovima ove banke. Naime, cene akcija su počele naglo da padaju, jer akcionari nisu imali poverenje u direktora.

    Kod ovakvih skandala, posledice mogu da budu fatalne i po renome kompanije, i po finansije u u vidu pokrivanja troškova suđenja, i andoknade štete. Preventiva je najbolje rešenje i zato se preporučuje osiguranje od odgovornosti direktora i članova uprave

    Ova polisa nadoknađuje troškove  koji se mogu javiti kao posledica neadekvatnog upravljanja, i sprečava “širenje požara” i na finansije. Ukoliko razmatrate ou polisu, VIB tim je tu da odgovori na sva vaša pitanja i nedoumice. Kontaktirajte nas već danas.

    Back To Top